Thursday, November 1, 2007

Åbro Orginal (5.2)

Namn: Åbro Orginal (nr 1411)
Bryggeri: Åbro
Ursprungsnation: Sverige
Stil: Lager
Pris: 11.90 (burk 500ml inkl 0.5 sek pant).

Jag bor ju i smugglartrakter och känner att jag måste försvara den svenska ölen, jag har druckit min beskärda del av dansk & tysk fulöl som alla bejublar bara för att den kostar hälften så mycket som ölen man köper på bolaget. I mina ögon är den inte hälften så bra. Svensk öl, om man dricker den på rätt sätt är något av det bästa man kan hälla i sig. Men något som jag tycker är viktigt när jag ska dricka lager är att den är ordentligt kyld, den bör ha stått minst 24 timmar i kylskåp, så när man tar fram den ska utsidan av burken pärla av "svett", man ska kan kunna se hur mycket som är kvar med bara ett ögonkast och det ska bli tydliga avtryck i burken när man rör vid den.

För att få ut det mesta av min öl stjälper jag upp den i ett kombinerat öl/vin-glas från munskänkarna, det är högt med bra fot så att jag kan hålla i foten utan att värma kupan, brett upptill så att jag får en ordentlig doftyta, och rymligt så att jag kan stjälpa upp lagom mycket. Men det är inte för stort (för oss som tycker att öl bör drickas i sejdel) utan jag kan skvimpa runt på min dryck och ta till mig alla doftämnen innan jag smakar på det.

Jag ser att det har en distinkt inbjudande bärnstensfärg, det har en mild doft av jäst och ligger behagligt i munnen utan smakintryck som sticker utanför. Det är helt enkelt en bra lager som släcker törsten utan att sticka ut för mycket. Något som jag hemskt gärna skulle dricka välkylt en varm sommardag. Som gjort för att dricka efter ett svettigt arbetspass. Inga konstigheter, bara ett kallt gott öl. Möjligen liten åt det hummlemättade hållet och aningen som Mariestads så att det kanske är bättre att ha det till mat (=husmanskost) än att bara dricka det rätt upp och ner.

Med allt detta sagt så bör framhållas att jag föredrar en ljumen ale på en engelsk pub men när alla talar om billig dansk öl blir jag lite rabiat och håller på det svenska.

Jag skulle ge Åbro Orginal ungefär 3.5 (för skalan vi använder går väl till 5?).

Öltorget är det något snålare med betygen.

Och hejsan förresten, jag är ny i den här bloggen men har bloggat tidigare på Gnufrutt.

10 comments:

Ch1mpy said...

Hej Jorma! Minst 24 timmar i ett kylskåp? rätt ofta tycker jag det blir det femton minuter i frysen när jag dricker den här typen av öl :) men det kanske bara är jag. Åbron är nog inte så illa faktiskt. Utan att ha druckit den på ett bra tag så dristar jag mig till att säga att den är bättre än ex. Carlsberg Hof (för att inte tala om Carlsberg Export) eller för den delen svenska varianter som ex. Falcon Export och sen är den två spänn billigare än Mariestad. Vilket inte är att förakta.

Magnus Bark said...

Ah, Åbro.

Åbro var monopollevernatör till universitetet när jag en gång i tiden gick där, och snabbt fick jag ett visst motstånd mot Åbro - detta på grund av den typiska sackarin-sötman som så många svenska ljusa lageröl har, men är mest framträdande hos Åbro (och, faktiskt, hos Carlsberg Sort Guld).

Nu har väl den aversionen gått över, men jag kan fortfarande ha svårt för den här sötman. Och det är därför jag föredrar de motsvarande tyska lagerölen.

Vad gäller Åbro Original rekommenderar jag deras "mellanöl" på 4,3%. Jag har parallellprovat dem och skillnaden är större än man tror!

Magnus Bark said...

Avdelningen för ovetenskap:

Även jag tycker mig ha märkt att kall öl blir "kallare" om den får stå en längre tid i kylen. Säkert bara inbillning, men ändå.

Zäta said...

Jag som trodde att fulöl var en vodka/Red Bull :-) Fast det kanske är en ful fulöl ... eller nått ...

och spelar tiden verkligen roll för hur kall ölen blir? En timme i "akuten" eller 24 timmar i ett kylskåp borde väl kvitta om biran håller en temepratur av 8 grader när den kommer ut. Rent fysiologiskt alltså. Sen kanske hjärnan spökar till det hela lite och man njuter lite mera när man fått pyssla lite grand och varit tvungen att förbereda och kunnat gå och längta lite... ?

Anonymous said...

Jag är osäker på om det verkligen gör någon nytta men det är enkel planering att köpa hem ölen på torsdagen och ställa dem i kylen så är de klara när man kommer hem på fredag. Och så slipper man stressa på fredagen. Win-win! :-)

Zäta said...

vänta liite nu ... nu har du juh vänt dä här till din fördel :-)

annars funderade jag lite på det här med temperatur när jag tinade fläskkotletter häromda'n. Kan det vara så att stora och snabba temperatursvängningar inte är bra för goda ting? I fallet med kotletter kan man tänka sig några olika sätt att tina dem;
1) i micro
2) i varmt vatten
3) i kallt vatten
4) i rumstemeperatur
5) i kylen
alt. 1 och 2 brukar bli dåligt, resterande alternativ brukar bli bra till bäst. Överfört till pilsner så blir då sämsta alternativet ½-timme i akuten och bästa 24 h i kylen.
...
plus att det är lite kul att pyssla , se fram emot och längta :-)

Anonymous said...

Ajj ajj ajj!

Fläskkotletter ska vara rumstempererade när de tillagas och de ska tillaggas i bit.

Visst, man kan fräsa på dem en och en i stekpanna, men då gör man fel.

Fläskkotletter ska lagas i ugn med tex grädde och Sambal Olek och serveras med pressad potatis. (eller bara med svartpeppar/salt - om man gör det rätt)

När jag ändå är igång, all mat som man lagar ska vara rumstempererad, finns ingen anledning att ha djupfryst mat (eller kylskåpskall - USCH!), det är bara slarvigt och dålig planering.

Maten vill vara rumstempererad när man lagar den - annars säger den ifrån :-)

Vi får reda ut det här, Zäta! Det som behövs är att vi träffas och lagar mat ihop. Det är inte magi, det är bara att se till att man gör det rätt. När man en gång har sett hur det ska göras släpper man alla fel man tidigare har gjort. Händer mig fortfarande att jag ser ut det ska göras och sen bestämmer mig för att jag har haft fel - so far - hela mitt liv, och nu när jag har sett ljuset så inser jag hur det skulle ha gjorts långt tidigare. Ofta är det så lite som ska ändras men slutreslutatet blir så mycket bättre att det helt klart är värt det.

Kan vi sen bjuda in Bark, så att han står för Ölen så har vi en trevlig måltid att se fram emot.

von Adler said...

Bara jag får vara med, så! §:cD

Magnus Bark said...

Fläskkotletter är inte riktigt min favoritmat, men mitt tips för att få dem möra och goda är att först steka dem som vanligt (fast lite kortare tid), sedan hälla i buljong i stekpannan och låta dem puttra i några minuter. Serveras med pressad potatis och lite sky, kanske redd med Maizena.

Att dricka? Man kan välja rätt fritt tycker jag: En Jämtlands Bärnsten, en Paulaner Premium, en Spendrups Mellanöl, eller en Runöl brukar gå bra. Eller varför inte en Three Hearts klass I?

Zäta said...

som sagt, Gladlern får vara med och vi måste inte laga fläskkotlett (de kan bli torra) och det lär behövas öl. Låter som en plan, synd att ingen av er är en snygg tjej för då hade det varit en drömdejt :-)

Jag har en kompis som är kock och jobbar på Restaurangen (http://www.restaurangentm.com/?from=gruppf12 ) om man lockar/mutar med tillräckligt med öl kanske han kan stå och övervaka oss i köket och komma med tips ... eller ryta som the Soup Nazi lite beroende på vilka fel vi gör :-)