Thursday, November 29, 2007

Corsendonk Christmas Ale

Namn: Corsendonk Christmas Ale (nr 11221)
Bryggeri: Brouwerij Corsendonk
Ursprungsnation: Belgien
Stil: Reddish brown christmas beer
Pris: 19.90 (flaska 250 ml, ingen pant)

Okey, det här känns mer och mer som en "hostile takeover" av den här bloggen, men så länge ingen stoppar mig fortsätter jag att skriva :-)

Inspirerad av Bark och hans prat om julöl började jag skaffa på mig lite blandad julöl efter att den nya lönen hade trillat in, jag har varit runt i de olika butikerna här i stan och plockat på mig det som har sett spännande ut. Lite förvånad att de är så pass dyra som de är, men det är klart, de har lite högre alkoholhalt och är "mindre upplaga" och så är det makalöst kul att botanisera med. Jag har unnat mig att smaka på ett par av dem, några har varit usla (många av de svenska tyvärr), ett par har varit bra men det var först idag det blev så bra att det förtjänade ett inlägg här.

Corsendonk Christmas Ale, är förvånansvärt rött i färgen om man håller upp det mot ljuset och annars har det en trevlig ljusbrun färg.

Det doftar väldigt mycket som belgisk öl, lite fruktigt (och då har jag tagit det väldigt lungt med det belgiska sen jag hällde i mig lite för mycket direktimporterad gulden draak i somras).

När man sen smakar på den känner man en mild men väldigt trevlig lakritssmak som följs av en bedövande aprikossmak. Är man inte van vid belgisk öl blir man nog ganska besviken, men jag tycker det är helt underbart.

Det är småflaskor men det vägs upp av att det är intensiv smak och hela 8.5% alkohol, det känns inte spritigt i smaken, men det värmer bra och magen blir härligt bubblig :-)

Tipset är väl att inte ha det till julmat, utan att dricka den före maten (eller möjligen efter).

Jag ger 5 poäng av 5 möjliga, öl blir inte bättre än så här. Fast då måste man gilla det belgiska fruktiga. På öltorget är man också positiv. Jag är inte människa att hitta något årtal på min flaska men utgår från att det är en 2007:a jag har druckit.

No comments: