Wednesday, November 21, 2007

Risotto med svamp och räkor

Har lite så där lagom ont om pengar nu i slutet på månaden och tänkte att man får ta det man har, hemligheten är att se till att ha något gott hemma. Ganska enkelt om man köper hem lite extra torrskaffning medan man har pengar. Plockade fram ett paket avorioris (men i mitt tycke är det inget som hindrar att man använder helt vanligt ris) och lite torkad shiitake ur skafferiet. Tog ett paket räkor ur frysen. Hade jag haft råd skulle jag ha köpt hem lite vitt vin, några scharlottenlökar och lite äkta parmigiano reggiano. Nu fick det räcka med lite wästgöta kloster och den halva som inte gick åt kan jag ha på mina frukostknäcke tills lönen kommer :-) Smör och fond fanns i kylskåpet.

Stoppade hela påsen med räkor i vatten för att tina när jag kom hem, passade på att täcka shiitaken med vatten ungefär samtidigt. Plockade ur diskmaskinen och lite annat plock 30-45 minuter så där.

Mätte upp riset (8dl - dubbelsats, får 2 extra lunchlådor och kvällsmat en gång till), blandade ut fonden i 10+4 dl vatten. Går lika bra med buljongtärningar. De extra 4 decilitrarna ersätter det som skulle ha varit vitt vin. Slog vattnet av svampen och smälte en stor klick smör i stekpannan samtidigt som buljongen sakta får koka upp på plattan intill så att man hinner fräsa svampen ett tag innan buljongen kokar upp.

När buljongen nästan kokar slår man riset i svampen och fräser på så det blir lite varmt men inte får färg.

(Har man vin börjar man med det.)
Slår på ca 4 dl buljong på ris och svamp och sen börjar man röra, det får man göra tills det är klart. Det blir mycket rörande! Och efterhand som buljongen kokar in i riset, slår man på någon deciliter till, fortsätter att röra, låter det koka in, mer buljong, röra, koka, buljong, röra, koka - kan bli lite kämpigt. Buljongen bör ta slut efter ca 15-20 minuter när det börjar bli klart. Då kastade jag i mina räkor - de kan man låta bli om man inte gillar/har räkor. rör igen! i med riven ost, och fortsätter röra. Man kan smaka av, det ska vara mjukt men med lite tuggmotstånd i mitten på riset.

Tar bort det från värmen, och rör ner en lagom klick med rumstempererat smör. Jag gillar nymald svartpeppar, så jag tog lite ovan på. Serverade med 3 räkor formade som en quake-logga för att få lite nördpoäng :-)

1 comment:

Zäta said...

nu blev jag hungrig, hittad laxfilé i frysen och täntke äta det med pasta, pesto, tomat och basilika.

gott-gotti-gott-gott
:-)