Tuesday, November 13, 2007

Falukorv i ugnen med potatismos

Man kan uppnå bara så mycket livsnjuteri med öl, jag behöver mat för att vara glad. Det finns ett gammalt kinesiskt ordspråk som lyder ungefär "För mig är lycka kopplat till matsmältning". Det här är bra mat för oss som är ungkarlar (igen) eller för tex småbarnsfamiljer. När jag lagar mat har jag en massa fåniga idéer och ideal men de flesta av dem kan man skippa och då är det här en väldigt enkelt rätt att laga. Det är också förvånansvärt billig mat men som jag lagar den kommer den inte i närheten av att vara mager. Mig spelar det ingen roll, jag äter fet mat med stor fötjusning, för jag anser att man blir inte fet av fet mat på samma sätt som man inte blir grön av grönsaker.
Men åter till falukorven, jag går igenom hur jag gör den och vad man kan skippa/lägga till. Det är så jag vill ha mina recept, ganska ospecifika så att man kan anpassa dem lite efter hur man mår, vad man är sugen på och vad man gillar i allmänhet och framför allt vad man råkar ha hemma när man lagar mat. Bry er alltså inte så mycket om vad jag skriver här, ta till er det ni gillar och släpp det som låter äckligt i era öron.

Jag börjar med att sätta ugnen på 225 grader och finhackar en rödlök och lägger den i vatten, för att jag läste någonstans att det skulle ta bort lite av det skarpa (och när jag slår av vattnet sen luktar det bara så mycket Burger King så att det inte är sant) och ställer den åt sidan.

Sen skalar jag potatisen och lägger i gryta med vatten och ställer den också åt sidan.

Jag tar fram 800 gram falukorv (man kan säkert använda mindre, men jag siktar på minst 2 lunchlådor extra och ev. ett litet natt-snack), skalar den och delar den i 2. Varje bit av falukorven får ca 12 snitt (1 snitt per/cm). Jag smörar en ungsfastform (med rumstempererat smör - ruskigt kladdigt) och lägger korvbitarna symmetriskt i formen (det är valfritt, går lika bra att lägga dem osymmetriskt) och i varje "korvskåra" lägger jag en dubbel - (eller trippel-) vikt ostskiva (använd en ost som du gillar och som passar att grilla). I vanliga fall hade jag använt fransk vitvinssenap (moutarde de grey poupon) men eftersom jag fortfarande tycker det är kul med mina 2 senapar från USA (en Jack Daniel's med pepparrot och en Silver spring med chipotle) använder jag dem till respektive korvhalvor och försöker få ner så mycket som möjligt ihop med ostskivorna men eftersom det är fruktansvärt kladdigt nöjer jag mig med att komma relativt nära. *tvättar händerna*

Och eftersom det råkar stå lite kravmärkt ströbröd från Änglamark i skafferiet strör jag på lite sånt (kan man låta bli om man vill)

Jag låter den ugnsfasta formen med korven stå kvar ute, och sätter potatisgrytan på plattan och låter den koka upp. När den kokar ordentligt saltar jag (fånig idé jag har att potatisvatten ska saltas när det kokar och inte som kallt - kan inte spela någon som helst roll), sätter äggklockan på 20 minuter, ställer in korven i den varma ugnen.

gör något helt annat i ca 18 minuter.

Tittar in i ugnen så att det ser bra ut och om det är OK känner jag på potatisen med en gaffel, känns den bra (dvs, kan man lyfta upp den och låta den falla av gaffeln utan motstånd) slår jag av vattnet och lägger potatisarna till sidan, lyfter tillbaks dem 1-och-1 i potatispressen och presar dem ner i grytan. !Fick nämligen en potatispress i julklapp - sen dess har jag gett bort min gammla potatisstöt för ska man göra potatismos MÅSTE man pressa potatisen, annars kan man på sin höjd göra potatissörja!.

I den pressade potatisen slår jag rödlöken från tidigare (efter att det Burger King luktande vattnet har silats bort), creme fraiche, en skvätt grädde och ett stänk muskotnöt och så rör jag om tills det hittar formen, är det lite för torrt slår jag på standardmjölk (som är det enda jag använder, ingen ska komma och säga att ett livsmedel som innehåller 3% fet är något annat än ett smal/light alternativ) för att uppnå rätt konsistens.

*lite beroende på hur korven ser ut och hur moset blir tar man ut korven och låter den vila i sin egen eftervärme utanför ugnen*

Kan med fördel serveras med ketchup (behövs inte) och/eller rårivna morötter (behövs inte).

Och så! tillagar man ett perfekt mål av hederlig husmanskost till en billig penning. För 4 ordentligt stora portioner betalar man ungefär 15:-/st (lite beroende på vad man stoppar i), det är ca 50:- billigare än vad man ger för dagens ute på stan. *Think about it*

Grejen är att det här kan vem-som-helst-laga, ska man bjuda på det kan det ha varit en god idé att ha provlagat en gång först men sen kan man inte misslyckas. Till vardags och till fest (beroende på vad man stoppar i det), till vuxna, till barn, till herrmiddag, till dejten. When ever, liksom! Det blir otäckt kladdigt i mitten när man har i osten och senapen men det går över och direkt efter kan man tvätta händerna så är allting bra igen. Kan vara lite otäckt om man inte är van vid att laga mat men det är inget farligt (och inte i närheten av hur otäckt det är att baka bröd). Och det här är snabbt, enkelt och genererar lite disk. Det här är bara toppen mat, helt enkelt!

2 comments:

Ch1mpy said...

asså allt utom att steka falukorven ger så ofantligt många pluspoäng så att det inte är sant. Sen kan man lyxa till det med finsenap allt man vill, men så länge man inte steker så är det bonus bonus, i min bok åtminstone.

Finns det något fabrikat av potatispress som inte går sönder inom ett halvdussin försök så hör av er till mig. Jag stampar fortfarande nämligen, trots att vi har en halvsunkig press.

Ja, det blev lite belgisk ale ikväll :D

Zäta said...

Ack, så enkelt och så gott! Och dessutom går det enkelt att variera beroende på vad man stoppar i eller kring korven, äpple,bacon, olika sorters ost, svamp ... nästan vad som beroende på böjelser och begär :-)

Ch1mpy, vi glömde att skriva protokoll när vi drack öl sist... jag minns bara att det ruggigt goda öl och att Chimay:en var ljuvlig. Ska vi göra seriös provning nästa gång ... eller var det den belgiska alen som gick åt i kväll ;-)