Wednesday, October 31, 2007

Brewer's Choice Honey Porter

Namn : Brewer's Choice Honey Porter (nr 11610)
Bryggeri : The Shipyard Brewing Co
Ursprungsnation : USA
Stil : Porter/Stout
Pris : 20,80 (flaska 355 ml)




















Då var det dags för min första post här på livsnjutarbloggen, var snälla jag är ingen ruttad bloggare precis ... men jag är ganska mallig över hur väl Adlers soffa i bakgrunden matchar etiketten på flaskan.

Av Ch1mpy har jag förstått att man börjar sin ölprovning genom att lukta på ölen. Som sagt, så gjort, doppa snoken i glaset och dofta. Efter att ha torkat bort skummet som jag fick på näsetippen insåg jag att det inte fanns nån speciell doft, om det beror på min näsa eller ölen ska jag låta vara osagt, men det luktade inte så särskilt mycket i alla fall.

Okulärt inte så mycket att orda om, den är mörk. När jag hällde upp den blev det mycket men aningens tunt skum som först stiger likt en gejser och sen lägger sig platt ganska så omedelbart för att snabbt försvinna helt.

Smaken då, jodå, en rejäl mustig smak med brända kaffetoner och en låååång eftersmak som killar gott på tungan och med en lätt sötma som avslutning. Att det är en honey porter har alltså inget med att någon är en gulleplutt att göra …

Ett habilt hantverk sålunda utan att glänsa.

Betyg: 3,5 - 4 nånstans. God och klart över medel men inte den godaste ölen jag nånsin druckit... typ ...

2 comments:

Ch1mpy said...

Vilken härligt antipretto post!! I'm lovin' it. Vacker färg och rejält skum på den där iaf.

Magnus Bark said...

Bland det roligaste med att prova öl är att träna upp luktsinnet; det kommer med tiden. Själv tyckte jag att det var en rätt kraftig doft av rostad malt.