Sunday, October 28, 2007

Brooklyn Local 1

Namn : Brooklyn Local 1 (nr 11656)
Bryggeri : Brooklyn Brewery
Ursprungsnation : USA
Stil : Saison / Farmhouse Ale
Pris : 89:00 (flaska 750 ml)

[Bild kommer, har tillfälligt förlagt kabeln till kameran]

Någon kanske frågar sig varför man skriver en recension på en öl som bara finns i totalt ett exemplar på Systembolaget i Sigtuna och är slutsålt i resten av landets butiker? Svaret får bli det uppenbara, varför inte? Dessutom, tänk på vad som händer om sju-åtta år när Brooklyn Local 1 åter finner sin plats på hyllorna på vårt kära Systembolag. Då kan vi se vad som skrivits här, på Öltorget, Beer advocate med mera. Då kommer jag att gnugga smaklökarna och försöka jämföra med den dimmiga minnesbilden från oktoberkvällen 2007 för att sedan skriva en ny recension. Jag kan knappt bärga mig, för den här var inte dum.

Local 1 är ett försök av New Yorkbryggeriet Brooklyn Brewery att göra en stark Belgisk ale men naturligtvis med en adderad amerikansk krusidull. Vad den är i det här fallet begriper jag knappt. Amerikanska bryggare verkar alltid noga med att poängtera att det de gör är helt unikt, men har ibland lite svårt att förklara, åtminstone för mig, hur eller varför det är så unikt, förutom i de fall där det smakar rent ohyggligt illa. Så är emellertid inte fallet här.

Redan när man fått av korken med ett champagnelikt pop kan man börja le. Den oklara ölen har en gyllene färg. Doften är söt med gott om friska citrusaromer. Smaken har massor av sötma med lite jästtoner. Slutligen finner man att en en torr, len eftersmak med mild beska har hittat sin väg till tungan och framförallt in under överläppen, det är när man dricker en öl av den här kalibern man är glad att man inte snusar. Först när jag studerar flaskan lite nogrannare slår det mig, jag har nog aldrig smakat en öl med en styrka på 9 % som varit så mild.

Betyg : 4,3

Tips: På Brooklyn brewery's hemsida finns en liten film om hur de gör just den här ölen, de marknadsför den ganska aktivt på sajten så chansen finns säkert att den kommer tillbaka till Sverige.

3 comments:

Magnus Bark said...

Jag tycker definitivt att det går att skriva om öl som inte är lätt åtkomliga för alla och envar. Det är väl tvärtom så att det är intressantare att läsa om någon skum bryggd från ett gårdsbryggeri i Uruguay än bara tråkiga lageröl från Carlsberg Sverige?

Magnus Bark said...

När jag först läste om "Local 1" (enbart namnet) föreställde jag mig i fantasin något slags brittisk bitter med an amerikansk touch, "for the locals" liksom. Det hade varit mer i min smak (jag har inte druckit min än).

Ch1mpy said...

Ja namnet är ju lite si och så. Och jag håller egentligen absolut med dig om att det är betydligt roligare att läsa om en spännande öl även om man själv kanske aldrig kommer att kunna prova den.