Saturday, January 26, 2008

Whiskyprovning


Namn : Old Pulteney (nr 10465)
Bryggeri : Old Pulteney Distillery
Ursprungsnation : Skottland
Stil : Single Malt från Northern Highlands
Pris : 309 (flaska 700 ml)

Harry Potta på dumburken och ett glatt sms från Petter om Dugges Imperaial Ale gjorde mig väldigt sugen på whisky. Det låter kanske inte helt logiskt men jag tror att det beror på att vi varit på en av Mackmyras smakprovningar tillsammans.

Förresten, diskussionen/debatten om huruvida det stavas whiskEy eller whisky lämnar jag därhän, rycker på axlarna och säger som Fredrik Lindström; språket utvecklas så var och en får välja själv.

Nåväl, tillbaka till wirren, spånken, drickat. Jag börjar med en single malt som heter Old Pulteney som leder på poäng redan innan jag smakat den för första gången. Den är en present nämligen och gratis är ju gott :-)

I med en skvätt, ca två fingrar, i glaset och ner med näsan och sniffa enligt alla konstens regler som jag lärt mig på Mackmyraprovningen. Andas in genom näsan men med öppen mun alltså, annars är det fritt fram för vad man föredrar så länge man får i sig dofterna.

Doft: torkade fikon, aprikos och vanilj säger min näsa. Enligt systemet är doften maltig med viss rökighet, inslag av aprikos, mandel och ljus choklad. Det är antagligen de sista två som jag uppfattar som vanilj.

Smak: lätt, lätt rökighet en anings tjära och malt med en mjuk underton av vanilj som tassar försiktigt och tyst i bakgrunden med mjuka sockar på ... enligt mina smaklökar. Systemet säger balanserad, maltig smak med liten rökighet, inslag av mandel, ingefära och ljus choklad. Återigen blandar jag ihop vanilj och mandel men ingefära och ljus choklad hittar jag inte i smakpaletten … trots att jag för säkerhets skull provar ytterligare två gånger *hehe*

Personligen föredrar jag whisky med mera tjong i än vad Old Pulteney har, den får gärna skrika och sprattla hela vägen ner i magen och ge den där goa varma känslan när den landar. Missförstå mig rätt här, Old Pulteney (jag höll nästan på att förkota den till OP men då hade åtminsone jag blivit lite förvirrad*s*) är en helt okej whisky som smakar ... gott. Varken mer eller mindre. Men personligen tycker jag att den är lite vek helt enkelt.

Betyg: 3

2 comments:

Ch1mpy said...

Vad sjutton Håkan, du kan ju inte låta Systembolagets åsikter gälla före dina egna.

Vad gäller Dugges, först och främst var det en IPA och inget annat jag drack igår (efter en lager från Bangladesh av alla ställen). Är osäker på vilken det var eftersom de har minst två olika IPAs vad det verkar?!

Zäta said...

Självfallet låter jag inte etablissemanget, The Man, styra mina åsikter men de kan vara bra att ha som referens kanske ...?

Dugges ... kanske nått att prova nästa gång jag är i Skåne?