Tuesday, January 22, 2008

Santa's Private Reserve

Jag kan ju inte låta stackars Jorma sköta detta helt ensam.

Namn : Santa's Private Reserve Ale (nr 11243)
Bryggeri : Rogue Ales
Ursprungsnation : USA
Stil : American Amber / Red Ale
Pris : 29,80 (flaska 355 ml)

Fight the power! Rogue fortsätter hytta med näven i trots mot "the man"! Jag vet inte om bryggaren är en övervintrad hippie eller om den knutna näven, i värsta internationella brigad-stil, bara är till för att skrämma bort Louis Pasteurs spöke. Hursomhelst, ni som känner mig vet att jag inte är främmande för lite revolutionsromantik och de gör faktiskt riktigt bra öl. Jag gillar Rogue!

Systembolaget har tagit hem ett par av deras öl tidigare, till exempel deras trevliga Dead Guy Ale och Mocha Porter. Mer är dessutom på väg. Ofiltrerat kan avslöja att det kommer att släppas en Imperial India Pale Ale och en Imperial Stout från Rogue den 15:e februari. Dessutom kommer det ett par nyheter från Left Hand, ett annat amerikanskt bryggeri som jag skrivit lite om tidigare.

Santa's Private reserve ale, har en krona av imponerande storlek skapad av de rejäla mängder skum som närmast forsar ut ur flaskan, som tur är har jag ett väl tilltaget glas och det är aldrig någon risk för spill.

Det doftar malt och kaffe, precis vad man väntar sig av en julöl (ja jag ligger lite efter, men det finns faktiskt gott om dessa kvar på mitt bolag fortfarande). Smaken är överraskande mild och domineras av citrus och humle, inte riktigt vad jag väntade mig, men inte på något sätt dåligt, snarare försvinnande lättdrucket utan att vara slätstruket!

Inte illa Rogue!

Betyg: B / 3.75

1 comment:

Anonymous said...

WTF? Min tomte har då inge näve i vädret, han bara glor bisteret på sitt krus med händerna knäppta i knät. Jag hade gärna haft mer revolution här och nu!

Men det här är gott, mörkt, men jag hittar inget av den krona som Ch1mpy beskriver, mitt öl är inte avslaget men väldigt laid-back och dovt. Med tydlig smak av korn och lite av det där brända som finns i eldad malt.

Förvånansvärt smakrikt för ett amerikanskt öl, saknar alla spår av lager och ale men är inte utpräglat stoutigt. Påminner en hel del om Liberty ale från Anchor steam men utan något spår av enbär/gin som man hittar där.

Jag gillar det här, det smakar bra. "Reddish-copper in color with a roasty malt flavor and a hoppey, sprucey finish" står det på flaskan - och frånsett att de tydligen är helt färgblinda har de ju rätt. Färgen är brun som avloppsvatten men smaken är helt underbar.. rostad malt, och tydlig smak av korn. men ingen påtränganden jäst. Det här är bra skit!

Lite som vad Ben & Jerry är för glass är det här ölet. Populistiskt , inställsamt och riktigt riktigt gott. Det här är bra, riktigt bra och lite rebel. jag pyntar in 4 av 5.