Monday, February 11, 2008

Whiskyprovning igen


Namn : Bowmore (nr 433)
Bryggeri : Bowmore Distillery
Ursprungsnation : Skottland
Stil : Single Malt från Islay
Pris : 396 kr (flaska 700 ml)

I dag firar jag att jag skrivit på papperna för min nya anställning, Tieto Enator here I come! Vad bättre att fira med än en redig skvätt Bowmore.

Doft: min näsa tycker rökig med söta toner avääää ... är det aprikoser? Tjära, inte som att slicka på en nytjärad båt, men tydlig och god.
Systembolaget säger stor, litet fruktig, intensiv doft av tjära. Mycket rökig.

Smak: en redig tjottablängare som värmer hela vägen ner i magen. Rökig smak och mycket tjära.
Systembolaget säger fyllig, avrundad smak i robust stil med inslag av tjära. Mycket rökig.

Wohooo, nu snackar vi whiskey i min smak. Den träffar gommen som en skenande noshörning och de rökiga smakerna och tjäran sprider sig i munnen som ett svampmoln, det är väl det Systembolaget kallar för en robust stil :-) Som en liten söt, pikant avslutning kittlar det till med lite aprikos.
Det är lite konstigt att man tycker att det är gott, men gott är det. Jag vill inte slänga med de stora betygen men det här är en av mina stora favoriter. Det blir ingen femma men väl

Betyg: 4½

No comments: