Friday, August 3, 2007

Mango-curry-kesella-kycklingröra till bakad potatis.

Ibland drabbas jag av experimentlusta, och ibland dyker råvaror upp som man måste göra något med utan att ha ett recept som innehåller det från början. Det här är ett utbrott av det senare.

En vän och granne hade köpt sig några burkar kesella för att baka på, men var tvungen att åka bort innan bakningsprojektet kunde avslutas. Han avyttrade dessa burkar på mig och uppmuntrade mig att göra något roligt med dem.

Så där stod jag och funderade på vad jag skulle göra. Någon slags röra fick det allt bli, eftersom den inte tål kokning. Så kom jag på att jag alltid velat försöka göra en sötstark kall röra till bakad potatis. Sagt och gjort. Kyckling fanns i frysen och curry i kryddskåpet. Så, vad kan man göra? Jag beslöt mig för att försöka mig på en mango-curry-kesella-kycklingröra (längsta namnet i världshistorien, tror jag).

Sagt och gjort, jag fräser curry och lök i olivolja i en liten kastrull för att smaken ska falla ut (det är viktigt, och det ska vara MYCKET olja!) och tillsätter även en halv buljongtärning, lite hackad färsk ingefära och lite, lite vitlök (ni vet väl att vitlök är din, min och allas vän?) och fräser detta en stund så de nya ingridienserna får smak av curryn och mjuknar i den varma oljan. Jag fräser även kycklingfiléer skurna i lagom bitar och kruddade med svartpeppar, chilipulver och salt i en stekpanna.

I en matberederade mixar jag under tiden ett litet äpple (ta bort skalet, det har en tendens att kännas för mycket annars) och en stor mango, lägger till kesellan och currylökoljan och lite gurkmeja för att få extra färg och smak utan styrkan i cirryn. Jag kör på medelhastighet tills det blandats ordentligt.

Sedan rör jag ner den frästa kycklingen. Det blev en trevlig röra som smakar lite syrligt, lite starkt, lite sött. Det förvirrar tungan lite, först surt, sedan sött, innan curryn slår till, men det är rätt så gott.

Jag serverar gärna bakpotatisröror på en bädd av finstrimlad ishavssallad, krispigheten är en välkommen kontrast i konsistens jämfört med röra och potatis.


Mango-curry-kesella-kycklingröra till bakad potatis på salladsbädd.

Recept (4 personer).

Till den heta curryn:
1 liten fint hackad gul lök
1 liten bit fint hackad färsk ingefära
3 matskedar curry
1 hackad klyfta vitlök
3-4 matskedar olivolja
½ tärning hönsbuljong
Salt

Fräs först lök, curry och olja under lock i 5 minuter, tillsätt sedan resten av ingredienserna och fräs på låg temperatur i 5-10 minuter till.

Till den söta röran:
500g kesella (créme fraiche funkar nog också, men jag misstänker att det kan bli lite för surt då)
1 skalad och hackad stor mango
1 skalat och, urkärnat och hackat litet äpple (gärna ett rött och sött sådant)
1 matsked gurkmeja

Mixa i en matberedare eller kör med handmixer i en skål.

Till kycklingen:
600g benfri kyckling
Chilipulver
Curry
Svartpeppar
Salt

Fräs kycklingen med kryddorna tills den är genomstekt och rör sedan ner den i röran (mixa INTE!).

Till dekorationen:
½ fint strimlat isbergssalladhuvud
Gurka
Tomat
Persilja

En bädd av strimlad sallad med små bitar tomat och gurka blir bra för den här rätten. Dekorera med lite persilja på toppen av röran innan servering om du vill.

Till potatisen:
4 stora bakpotatisar

Slå in i folie och kör på 225º i ugnen i 90 minuter eller tills potatisarna är mjuka rakt igenom.

3 comments:

En odlingsman said...

Ser gott ut!

Anonymous said...

Utah and Texas.
Are the ones with the PT boatsmand " Earl"?
And they are the ones that have the Nice-Dassault
" deals"?
Mann is " supposedly" speaking of all the AK'S and Colorado U " happenings"?
And Ry , form LA, works with the Seals?
CK does , too?
And it's all about the Nefada mob and government?
And , here there are mobsters, there goesmKarl Rove?
And Cheney, of course!
With Beriro ?
British Airwaysnis talking MP - England?
With " Her Royal Majesty"?
PLO?
CYRRYN?
DOGIK?
DEOSH?
BUCONG?
QUADCOR?
ETZES?
PARCOC?

Anonymous said...

And with GLYCO?