Sunday, August 5, 2007

Lammfärsbiff med vitlökslingon, morötter och potatiskaka

Det här blev lite speciellt. Jag hade lust att experimentera och utmanade några kompisar, de skulle posta ingredienser, jag skulle laga något av det. Ur det som postades valde jag ut följande:
  • lammkött
  • vitlök
  • potatis
  • rårörda lingon
  • ägg
Så, vad kan man göra på detta? Jag funderade ett tag och beslöt mig sedan för att göra timjanslammfärsbiff med vitlökslingongrotta, potatiskaka med västerbottensost, rosmarin och äggstanning samt skållade rivna citronmorötter. Till verket!

Jag hade en burk med lite rårörda lingon kvar och hackade helt enkelt ner vitlök i den dagen innan så det skulle få stå och dra ett tag för max smak.

Jag mortlade kryddpeppar och rosépeppar med salt och blandade detta med lite mjölk, ett ägg och en halv köttbuljongtärning. Jag sköljde och finhackade ungefär en halv kruka färsk timjan och rörde ihop detta med lammfärsen, som sedan fick stå i kylen medan jag gav mig på potatiskakan.

Jag rev 12 små potatisar med min trogna matberedare (som jag knappt använt innan men nu återupptäckt), finhackade en halv gul lök och rev en bit västerbottensost att blanda tillsammans i en skål. Jag tillsatte även c:a 10 små buketter broccoli. En bit ost behöll jag att dekorera med på slutet. Jag hällde ner alla ingredienser i en springform och plattade till lite för en snygg yta. Om du ska göra detsamma, se till att din är tät, min behagade läcka äggstanning som rann ner på ugnens botten och brände fast där, det blir lagom roligt att skrubba bort det. I alla fall, 225º i drygt 50 minuter. Efter 40 tog jag ut den och hyvlade på den ost jag hade kvar som dekoration och stoppade in den i tio minuter till.


Potatiskaka med broccoli, rosmarin, västerbottensost och äggstanning.

Nät potatiskakan stod i ugnen rev jag morötter fint med matberedaren, la dem i en sil och slog kokande vatten över för att skålla dem, dels så de blir lite ljumma när maten ska serveras, dels får de en slags kokning utan att bli särskilt mjuka - jag vill gärna ha kvar krispigheten för att bryta av lite mot biff och potatiskaka.

Nå, sedan var det dags för biffarna. Jag delade upp färsen i fyra bitar och delade sedan varje bit i två. En underdel och ett lock. Platta ut, på med vitlökslingon, på med lock och sedan förskitigt pressa ihop för att få en enhetlig biff utan att det sprutar sylt över hela köket. Sedan stekte jag biffarna i olivolja på bägge sidorna. Blev riktigt bra faktiskt.

Jag tryckte ner morötterna i koppar och la upp på det viset och la upp biff och en bit potatiskaka. Det blev riktigt trevligt och smakade gott, även om tungan var lite förvirrad av vitlökslingonen. Sött och starkt samtidigt? Grannen som hjälpte till att äta upp det hela tyckte det var lite tungt, men själv tror jag bara han var bakfyllemagad, jag tyckte det var perfekt. Å andra sidan tycker jag det ska vara som en blytacka i buken när man ätit, annars är det bara en aptitretare. Vi hade lite rött Riojavin till, som vi båda tyckte passade bra.


Biff, potatiskaka och morötter.

Recept (4 personer).

Till biffarna:
500g lammfärs
1 ägg
½ dl mjölk
½ kruka färsk timjan
½ köttbuljongtärning
Rosépeppar
Kryddpeppar
Chili
Salt
Olivolja att steka i

Blanda ägg, mjölk, hackad timjan, buljong, salt och morlade kryddor. Rör sedan ner färsen och låt stå och dra smak i kyl i en timme eller så. Forma till grottor, fyll med vitlökslingonen, täck över med mer färs och stek på medelhög temperatur i olivolja.

Till vitlökslingonen:
1dl rårörda lingon
2 vitlöksklyftor

Blanda helst dagen innan så lingonsylten hinner dra åt sig av vitlökssmaken och vitlöken hinner förlora sin värsta sting.

Till potatiskakan:
12 små potatisar
10-12 små broccolibuketter
½ gul lök
250g västerbottensost
2 ägg
1 dl mjölk
Rosmarin
Salt
Peppar
Smör till att smörja formen med

Skala och riv potatisarna, riv västerbottensosten (spara in bit att dekorera med på slutet) och finhacka lökhalvan. Blanda väl i en skål. Vispa ihop ägg och mjölk och lägg till salt, peppar och mycket rosmarin. Häll ner i skålen med de andra ingredienserna och rör ordentligt. Smörj en spingform (se till att den är tät!) och häll ner ingredienserna där. Platta till så det blir en snygg yta och grädda sedan i ugnen på 225º i 50 minuter. Ta ut efter 40 minuter och dekorera med den sista västerbottensosten, ställ in de sista tio minutrarna.

Till skållade citronmorötterna:
6 morötter
Citron (färsk eller i flaska)

Riv morötterna fint, lägg dem i en sil eller ett finmaskigt durkslag och slå över kokande vatten. Smaksätt med citronen och lägg sedan upp medan det fortfarande är ljummet.

No comments: